يسرنا في مركز خليل السكاكيني الثقافي دعوتكم لافتتاح المعرض الثالث:
حول الدوران
بنجي بوياجيان وبهزاد خوسرافي
من سلسلة عروض "أحفوريات الرغبة: صروح بلا دولة"
بدعم من مؤسسة عبد المحسن القطان.
وذلك في كراج المركز يوم الأربعاء 14.6.2017 في تمام الساعة 9:15 مساء ويستمر حتى تاريخ 20/7/2017

We are delighted at Khalil Sakikini Cultural Centre to invite for the opening of the third exhibition of the series of exhibitions "Desires into Fossils: Monuments without a State" at the centre's garage on the 14th, June, 2017 at 9:15pm and continues until 20\7\2017

*************************************************************

حول الدوران
عمل فني بحثي
بينجي بوياجيان و بهزاد خسرافي

ميدان فلسطين، دوّار في طهران، يقف في منتصفه نصبٌ تذكاريٌّ أنشئَ إجلالًا للانتفاضة الأولى، يتمحور موضوع هذا النّصب حول الصّراع الفلسطينيّ، في تجسيدٍ خطابيّ للإفراط السّياسي والجماليّات. يقدّم هذا المعرض مرحلة البحث المتعلّقة بالمشروعٍ المشترك ما بين بهزاد خسروى نورى وبنجي بوياجيان، وهو حوار لا ينتهي حول دوّار.

ولد الفنّان والكاتب بهزاد خسروى نورى في طهران عام 1976، ويقيم ما بين ستوكهولم وطهران. يعتمد بهزاد في بحوثه على منهجيّة التّاريخ المايكرويّ، ومن خلالها تستقصي أعماله البحثيّة الفنّيّة الظّواهر الثّقافيّة والتّمثيلات السّياسية ضمن زمن ومكان وجسم مفرط التّسيّس. حصل بهزاد على شهادة الماجستير في الصّورة المتحرّكة من جامعة تربيت مدرس في طهران وشهادة الماجستير في الفنّ في الفضاء العام من كلية كونستفاك الجامعيّة للفنون والتّصميم في ستوكهولم، والتي يجري فيها حاليّا درجة الدكتوراه في قسم الفنون الجميلة.

ولد بينجي بوياجيان في القدس عام 1983، ودرس الهندسة المعماريّة في جامعة ENSAPLV للعمارة، وتخصّص في علم الاجتماع الحضريّ في مناطق ما بعد الصّراع. تستكشف المشاريع البحثيّة الفنّيّة التي يعمل عليها بوياجيان ثيماتٍ تتعلّق بمفاهيم التّراث والمنطقة والمعمار والمشهد الطّبيعيّ. وتعتمد أعماله على الوسائط المتعدّدة والتّركيب ضمن الحيّز المكانيّ، إلى جانب الرّسم واللّوحات الفنّيّة التي تعتبر جوهريّةً في إنتاجاته. يقيم بوياجيان ويعمل في مدينة القدس.

****
Khalil Sakikini Cultural Centre is delighted to invite you to the opening of the third exhibition "Around About" by Benji Boyadjian and Behzad Khosravi from the series of exhibitions "Desires into Fossils: Monuments without a State" at the centre's garage on the 14th, June, 2017 at 9:15pm and continues until 20\7\2017

Around About
Benji Boyadgian & Behzad Khosravi-Noori

Felestine Square, a roundabout in Tehran. In the middle, stands a monument in tribute to the First Intifada. The subject matter is the Palestinian struggle, a discursive embodiment of hyperpolitics and aesthetics. This exhibition presents the research phase of a collaborative project between Behzad Khosravi-Noori and Benji Boyadgian, a permanent conversation around a roundabout.

Behzad Khosravi-Noori (1976, Tehran) is an artist and writer based in Stockholm and Tehran. By using micro history as a method of exploration, his research-based work investigates cultural phenomena and political representation within hyper-politicised time, place, and body. Khosravi-Noori graduated from the Tarbiat Modares University in Tehran, with a Master in Motion Picture and a Master in Art in Public Realm at Konstfack University College of Art and Design, Stockholm. Currently he is a PhD Candidate at Konstfack within the department of Fine Art.

Benji Boyadgian (1983, Jerusalem) studied architecture at ENSAPLV School of Architecture, specializing in urban sociology in post-conflict areas. Boyadgian works on research-based projects that explore themes revolving around the heritage, territory, architecture and landscape. He works with multiple mediums and spatial installations, but drawing and painting remain essential instruments in his working process. Boyadgian lives and works in Jerusalem.

***************

عن المشروع الكلي:
أحفوريات الرغبة: صروح بلا دولة
تقييم ريم الشلة ولارا الخالدي
بمشاركة الفنانين (حسب التتالي الزمني للمعارض):
نور أبو عرفة، رؤوف حاج يحيى وبكرية مواسي، بينجي بوياجيان وبهزاد خوسرافي، كيسي أسبروث-جاكسون

يخاطب هذا المشروع التّوتّر الّذي يثيره النّصب التّذكاريّ في فلسطين. نشهد مؤخّرًا على تحوّلات في الحكاية الوطنيّة وتمثيلاتها في المادة والتّجسيدات المختلفة. كيف يتمّ نقل هذه التّناقضات إلى الحيّز العامّ؟ تنبثق نظرتنا للمسألة من سبر السرديات ذات الطّابع الانعتاقيّ والمتغيّرة، بالإضافة إلى كشف رغبات سياسيّة معيّنة تجد لها مأوى في النّصب التّذكاريّ. يبدو أنّ تجمُّد هذه الرّغبات في النّصب التّذكاريّ يطرح حلولًا ونهايات لمسائل وأحداث تاريخيّة سياسيّة، مع ذلك، ليس بإمكانها الفرار من مواجهة حساسيّتها المفرطة تجاه تناقضاتها الذّاتيّة.

تتخّذ الكثير من الأعمال المشاركة في المشروع هيئة البحث الفنّيّ الذّي ينقّب في مواضيع ملموسة تدور حول هذه التّساؤلات؛ نادرًا ما يكون للأعمال هيئة البحث المتمَّم، ولكنّه ينجلي للزّائر من خلال عرض مواد بحث الفنانين على مدة خمسة أشهر متتالية. تلي هذه المرحلة سلسلة أخرى تعرض فيها أعمال فنية للفنانين السنة القادمة (2018).

يتطرّق المشروع الّذي تقدّمه نور أبو عرفة إلى المأزق النّاجم عن مواجهة السّرد الجماعيّ - الّذي يولّده المتحف كمؤسّسة - لذاكرة الفرد الّذي تعرّض للصّدمة؛ بينما يهتمّان بكريّة مواسي ورؤوف حاج يحيى باتّخاذ منحى مقارن يبحث في تشييد الذّاكرة حول أحداث عينيّة في التّاريخ الفلسطينيّ؛ بنجي بوياجيان وبهزاد خسرفي يطالعان عمليّة الانهيار الدّاخليّ من خلال البحث الدّقيق متعدّد المجالات حول النّصب التّذكاريّ لفلسطين في طهران؛ يتتبّع كيسي أسبروث-جاكسون مسار شخصيّات ثوريّة خُصّصت لها مشاريع نصب تذكاريّة وقد نُزعت من تربة موطنها الأصليّ واستولى عليها التّقارب السّياسيّ.

المشروع بدعم من مؤسسة عبد المحسن القطان
البوستر للمصممة: سرى الحمدلله

*****

About the project:

Desires into Fossils: Monuments without a State
A series of research exhibitions curated by Reem Shilleh and Lara Khaldi, prompted by the works of artists Noor Abu Arafeh, Bekriah Mawasi and Raouf Hajyahia, Benji Boyadgian and Behzad Khosravi, and Casey Asprooth-Jackson.

Desires into Fossils addresses the tension prompted by monuments in and about Palestine. Recently we have been witnessing shifts in the national narrative and its representations via images and embodiments. In what way are these contradictions transmitted to the public domain? Our perspective stems from looking at the changing emancipatory narratives and the capturing of certain political desires which nest in monuments. The congealment of these desires through monuments seem to resolve political issues and histories, however they cannot escape the vulnerability to their own contradictions.

Many of the artworks will take the form of artistic research into concrete cases around these questions, often not taking the form of finished work, but rather unfolding through exhibiting research material over different temporal installments. This phase will be followed by a second one where art works will be presented in 2018.
Noor Abu Arafeh’s project addresses the standoff between the forging of a collective narrative by the institution of the museum and the memory of a traumatised individual; while Bekriah Mawasi and Raouf Hajyahia undertake a comparative approach towards the construction of memory around particular events in Palestinian history; Benji Boyadgian and Behzad Khosravi are concerned with the process of implosion through the meticulous multidisciplinary research on the Palestine monument in Tehran; Casey Asprooth-Jackson follows a trajectory of revolutionary figures as monument projects dislocated from their national soil and appropriated by political affinity

The Project is supported by A.M. Qattan Foundation
The poster is by: Sura Alhamdallah.

الخميس
15 يونيو 2017

اخترنا لكم