من ضمن فعاليات "أراضٍ منقلبة" بينالي الشارقة ١٣ رام الله ندعوكم لثالث محاضرة غير أكاديمية أعدها الفنان والمسرحي ربيع مروة تلقيها أسماء عزايزة (الأخيرة من ضمن المحاضرات الثلاث)
العرض في المسرح البلدي، بلدية رام الله

الثورة المبكسلة (٢٠١٢)
محاضرة غير أكاديمية أعدّها ربيع مروة، تقدمها أسماء عزايزة

As part of Shifting Ground, Sharjah Biennial 13, we are pleased to invite you to the third non acedemic lecture by Rabih Mroué presented by Asmaa' Azaizeh at the Masrah Al Baladi

Pixelated Revolution (2012)
A Non Academic Lecture by Rabih Mroué, Presented by Asmaa’ Azaizeh

الثورة المُبَكْسَلَة (٢٠١٢)
تكمن أهمية الصور الرقمية ذات الجودة المتدنية (low resolution) والمبكسلة (Pixelated) في كونها أتت بالأساس من خارج السلطة ومؤسساتها الرسمية الفنية والإعلامية من متاحف ومراكز فن وصولاً إلى قنوات التلفزة والصحف وغيرها... ولكن ما نلاحظه اليوم هو اكتساح هذه الصور للمؤسسات تلك، لا بل ازدياد الطلب عليها لعرضها وبثها كما هي ومن دون حتّى تصحيحات أو تعديلات، وحتّى اعتمادها في الكثير من الأحيان كمادة رئيسة لبرامجها. ولكن هل سيكون بإمكان السلطة بمؤسساتها تلك الاستحواذ على تلك الصور وبالتالي مصادرتها مستقبلاً لصالح خطابها الأيديولوجي؟

Co-produced by:
Berlin Documentary Forum – HKW/ Berlin, dOCUMENTA 13, Kassel, the 2010 Spalding Gray Award (Performing Space 122, New York, the Andy Warhol Museum, Pittsburg, On the Boards, Seattle and the Walker Art Center, Minneapolis).
English translation by Ziad Nawfal.

ربيع مروة من مواليد بيروت، ممثل ومخرج وكاتب مسرحي يقيم حالياً في برلين، بدأ بوضع أعماله الفنية منذ العام ١٩٩٠. له العديد من الأعمال المسرحية منها: "ثلاثة ملصقات"و"البحث عن موظف مفقود" و"من يخاف التمثيل" و"أمتطي غيمة" وغيرها…

أسماء عزايزة
شاعرة وصحفيّة تعيش في مدينة حيفا. حاصلة على شهادة البكالوريوس في الصحافة والأدب الإنجليزيّ من جامعة حيفا. حصل ديوانها الشعريّ الأوّل "ليوا" على جائزة الكاتب الشاب في حقل الشعر من مؤسسة عبد المحسن القطان عام 2010. أما ديوانها الثاني "كما ولدتني اللديّة" فنشر عام 2015، وتم تقديمه في عرض شعريّ جمع أشكالا فنيّة متعدّدة في منصّة واحدة. تشارك في أنطولوجيّات ومهرجانات شعريّة في العالم. وقد ترجم بعض من قصائدها إلى الإنجليزيّة والألمانيّة والفرنسيّة والفارسيّة والسويديّة والإسبانيْة والهولنديّة واليونانيّة والإيطاليّة والمونتنيغريّة. عملت لسنوات في الصحافة المكتوبة ككاتبة ومحرّرة، وفي التلفزة كمقدّمة برامج تلفزيونيّة. حاليًا، تدير "فناء الشعر"، وهي مبادرة مستقلّة أسستها عام 2017. كما تعمل ككاتبة مقالات مستقلّة ومديرة متجر فتوش للكتب والفنون في حيفا.

Rabih Mroué, born in Beirut and currently lives in Berlin, is a theatre director, actor, visual artist and playwright. He is a contributing editor for The Drama Review /TDR (New York) and the quarterly Kalamon (Beirut). He is also a co-founder of the Beirut Art Center (BAC). He was a fellow at The International Research Center: Interweaving Performance Cultures/ FU/Berlin, 2013-2015. He is an associated theatre-director at Münchner Kammerspiele (Munich) since 2015. His works include: Rima Kamel (2017), So Little Time (2016), Ode to Joy (2015), Riding on a Cloud (2013), 33 RPM and a Few Seconds (2012), Photo-Romance (2009), How Nancy wished that everything was an April Fool’s joke (2007), Who’s Afraid of Representation (2005) and others...

Asmaa Azaizeh is a poet and journalist based in Haifa. She received her BA in Journalism and English Language from Haifa University in 2006. She won the Al Qattan Foundation’s Young Writer Award in 2010 for her first volume of poetry, "Liwa" (2011). Her second collection As The Woman From Lod Bore Me (2015), was launched at a staged poetry event where the text was presented by practitioners in various fields of art. . Asmaa and her work have featured in several journals, anthologies and poetry festivals and her poems have been translated into English, German, French, Persian, Swedish, Spanish, Dutch, Montenegrin, Greek and Italian. She has also worked as a newspaper editor, a journalist and a TV and radio presenter. She is currently a freelance writer for cultural magazines and a manager of ‘Poetry Yard’, which she founded in 2017, and Fattoush bookshop and arts in Haifa.

الإثنين
14 أغسطس 2017

اخترنا لكم