تدعوكم مؤسسة عبد المحسن القطان ومركز خليل السكاكيني الثقافي لحضور سلسلة عروض أفلام المخرج الفلسطيني كمال جعفري، والتي ستعرض في عليّة مركز خليل السكاكيني الثقافي، الساعة السادسة مساءً، وذلك في الايام التالية:

ميناء الذاكرة (61 دقيقة)
يوم السبت الموافق 7 تشرين الأول 2017 مع مداخلة يقدمها يزيد عناني.

يشكّل تاريخ مدينة يافا، المدينة المزدهرة التي تقع على الميناء، خلفية الفيلم الأخير الذي أخرجه الجعفري، والذي يتمحور حول أسرة والدته التي تواجه التهديد بإخلائها من بيتها في حال لم تعثر على الدليل الذي يثبت أن هذا البيت الذي تعيش فيه، منذ عقود، تعود ملكيته إليها. ويتجلى المأزق الذي يعصف بهذه الأسرة في الرقة المعتادة التي يُبديها الجعفري وفي فكاهته الجامدة وظرافته السوداء. وتنطوي هذه الرواية الأساسية على الدعامة التي ترتكز عليها لوحة الحياة فيما كان مرةً حياً ينبض بالحياة، ويزخر بالنشاط قبل أن يفرَّغ من معظم قاطنيه خلال الأعمال القتالية التي نشبت في سياق إقامة دولة الاحتلال، ثم عانى على مدى عقود من الإهمال على المستوى الرسمي. وفي هذه الأثناء، وُظفت يافا في أحوال كثيرة كما لو كانت موقعاً لتصوير أفلام الحركة والمغامرة كتلك التي يخرجها تشاك نوريس (Chuck Norris). وفي حين وظفت هذه الأفلام المدينة باعتبارها موقعاً غريباً بعمومه، فقد باتت الآن، وبقدر أنيق من السخرية، مصدراً للصور الوثائقية عن المدينة على الوجه الذي كانت عليه.

استعادة (70دقيقة)
يوم الاحد الموافق 8 تشرين الأول 2017 مع مداخلة يقدمها سليم تماري.

يمثل فيلم "استعادة" (Recollection)، وهو الفيلم الأخير الذي أخرجه كمال الجعفري، عملًا تصويريًا أصيلًا يخلق رحلة بصرية في يافا. فقد حُرِّر أبطال الفيلم من مادة العمل التصويري الأصلي، بحيث ينتقل التركيز إلى ما بعد الممثلين والروايات المخترَعة إلى الناس والفضاءات في الخلفية. وتُقلَب الأدوار: المهيمن والتابع، المضطهِدون والمضطهَدون، الأسياد والعبيد.
وبتوظيف المادة المستقاة من أفلام الخيال التي صُورت في يافا في الفترة الممتدة بين حقبتيّ الستينات والتسعينات من القرن الماضي - ومن بينها تلك التي أدى تشاك نوريس (Chuck Norris) دور البطولة فيها - ينفذ المخرج مونتاجًا جديدًا "يوقِف" التاريخ ويستعيد ما جرى تجاهله، حسب الاقتراح الذي يسوقه وولتر بنجامين (Walter Benjamin). كما يعيد المخرج تلك الصور إلى الزمن الحاضر، ويضعها في دائرة في الضوء، ويطلقها إلى المستقبل."

السطح (61 دقيقة)
يوم الاثنين 9 تشرين الأول 2017 مع مداخلة يقدمها علاء العزة.

يقدم هذا الفيلم الهادئ على نحو خادع لوحة لأسرة الجعفري في الرملة ويافا، ويحوم بين الذاكرة التوثيقية والذاكرة السينمائية، وتوجهه كاميرا رشيقة تتحرك بوتيرة لا تهدأ بين غرف البيوت المسكونة التي طالها الخراب وعصف بها الدمار. ويشير عنوان الفيلم إلى السطح غير الموجود في البيت الذي استقرت فيه أسرة الجعفري في العام 1948، وهو بيت لما يجهز بعدُ، وكان عبارة عن مشروع بناء لم يُكتب له أن يكتمل. ويخلق توظيف السكون والفضاء خارج الشاشة حساً بالانقطاع، وبالوقت الذي يمضي في الانتظار، وبأثر الحوادث، وبالحيوات الذي عاشها الإنسان في أمكنة أخرى. ويميط ما يقوم به الجعفري من توظيف مدهش لـ"قالبه"، الذي يتمثل في أسرته، اللثام عن الأثر الذي يخلّفه بريسون (Bresson) من خلال توظيف الممثلين من غير المحترفين كموديلات ينبع أداؤها من حضورها، وليس من تمثيلها.

كمال الجعفري
مخـرج فلسطيني. حلّ كفنان ضيـف فــي ندوة روبرت فلاهرتي للأفلام للعام 2009، في مدينة نيويورك. أما في العامين 2009-2010 فقـد أصبح زميلا في برنامج بنجامين وايت ويتني في معهـد رادكليف في جامعة هارفارد، وفي مركـز الدراسات السـينمائية. عمل عام 2010 بالتدريس في جامعة The New School في نيويورك، ومن عام 2011-2013 شغل منصب رئيس برنامج الاخراج السينمائي في الاكاديمية الألمانية للفيلم والتلفزيون في برلين. حصل على عـدة جوائز ومنح، من بينها، جائزة لويس ماركوريـل، ومنحة كانسـتفوند، بالاضافة إلى جائزة فريدرك فورديمبـرج للفنون البصرية في مدينة كولون فـي ألمانيا. عام 2016 كان أحـد أعضاء لجنة تحكيـم مهرجان تورينو للأفلام، وعُرضت أفلامه في مهرجان لوساس في فرنسا وفي سينماتيك كوبيكواز في مونتريال.

ملاحظة: الأفلام مترجمة الى اللغة الانجليزي

The A.M. Qattan Foundation and Khalil Sakakini Cultural Center cordially invite you to a films’ screenings presenting the works of the Palestinian filmmaker Kamal Aljafari, at Khalil Sakakini Cultural Center’s attic on the following days at 6:00 PM:

Port of Memory (61 min)
Saturday, 7th of October 2017, commentary by Yazid Anani.

The history of the town of Jaffa, a thriving port city now part of Tel Aviv, provides the background for Aljafari’s most recent film, centering on his mother’s family at risk of eviction if they can’t find proof that the house they have lived in for decades belongs to them. Their predicament is rendered with Aljafari’s usual subtlety, as well as deadpan humor and dark wit. This skeletal narrative provides the scaffolding for a portrait of life in what was once a bustling neighborhood that was nearly emptied by fighting during the establishment of the state of Israel, and then suffered decades of official neglect. In the meantime, Jaffa was often used as a location for action adventure movies featuring the likes of Chuck Norris. While these films used the city as a generically exotic location, they have now become, in a neat bit of irony, the source of documentary images of the city as it was.

The Roof (61 min)
Sunday 8th of October 2017, commentary by Salim Tamari.

This deceptively quiet film presents a portrait of Aljafari’s family in Ramleh and Jaffa that hovers between documentary and cinematic memoir, guided by a nimble camera moving calmly but ceaselessly around the rooms of homes inhabited, damaged and ruined. The title refers to the roof missing from the house where Aljafari’s family resettled in 1948, a home unfinished, an incomplete construction project. The use of stillness and off-screen space creates a sense of suspension, of time spent waiting, of aftermath, of lives lived elsewhere. Aljafari’s striking use of his “cast,” his family, reveals the influence of Bresson’s use of nonprofessional actors as models whose performances emanate from their presence, not from acting.

Recollection (70 min)
Monday 9th of October 2017, commentary by Alaa’ Al-Azzeh.

The image grows larger and before us a face emerges that was hidden. We see it now, pixeled. But pixels don’t matter as they are not an aesthetic or technical matter, but a political matter. Recollection, Kamal Aljafari’s latest film, is a found footage work creating a visual tour of Jaffa. The protagonists are edited out of the original footage, so that the focus moves beyond actors and invented narratives and onto the people and spaces in the background. The roles are inverted: hegemonic and subordinates, oppressors and oppressed, masters and servants.
Using material from Israeli fiction films shot in Jaffa between the ‘60s and the ‘90s – amongst them those starring Chuck Norris – the director executes a new montage that, as Walter Benjamin proposed, “interrupts” history and retrieves what has been ignored; he brings those images back to the present time, into the light, and launches them into the future.

Kamal Aljafari
Kamal Aljafari‘s filmography includes ‘Recollection’ (2015), ‘Port of Memory’ (2009) and ‘The Roof’ (2006). He was a featured artist at the 2009 Robert Flaherty Film Seminar in New York, and in 2009/2010 was the Benjamin White Whitney Fellow at Harvard University’s Radcliffe Institute and Film Study Center. In 2010, he taught lm at The New School in New York City, and from 2011 to 2013 he was a senior lecturer and head of the directing program for the German Film and Television Academy (DFFB) in Berlin. He received a number of fulm prizes and art grants, among them the Louis Marcorelles award, a Kunstfonds Fellowship, as well as the Friedrich Vordemberge Visual Art prize of the city of Cologne in Germany. In 2016 he was a jury member for the Torino Film Festival. In the same year a showcase of his work was presented at the Lussas Film Festival in France and at the Cinémathèque Québécoise in Montreal.

Note: English subtitle is available

السبت
07 أكتوبر 2017

اخترنا لكم